Thursday, October 16, 2008

2007 Emrich-Schönleber Riesling "Halenberg" GG


(Opened 20 hours before and decanted 1 hour before serving; glass Zalto Universal)

I could list notes of flowery perfumes, citrus, mineral explosion and silky peach scents, but the most important thing about this wine is – balance. The immensely intensity and the magnitude of its depth combined with its precision is pure magic. The marriage of concentration and elegance is all wine lowers dream and this wine has it. The taste is still young – mineral snap at the finish line and a warm chewing bitterness. The word is that 2007 is a good year for German dry Riesling – I couldn’t say yet, but this is one hell of a good wine.
17/10-2008

5 comments:

Dennis Hansen said...

Hej Thomas,

Super vin ikke? Jeg tror det er en af årgangens bedste tyske tørre vin. Jeg har skrevet en del med flere vineksperter (med forstand på tyskvin) – og ’07 er klart bedste årgang siden 2001, måske skal man endda længere tilbage for at finde en bedre årgang. For Klaus Peter (Keller) f.eks. er denne årgang den bedste han nogensinde har lavet, hvis man skal høre på hvad han selv siger. Alt det jeg selv har smagt pt. fra 2007 har været noget af det bedste i mange år – og Halenberg rammer dette i ”bulls eye” syre, frugt og mineralitet ”hånd i hånd” i super balance….

Nå! billeder og noter som sædvanlig i top – en fornøjelse at følge dine personlige mad og vinøse oplevelser/noter på din Blog……

Vi ses,

Dennis

Thomas said...

Hej Dennis,

Jamen det er en perle og jeg er da i hvert fald pirret til at tro, at 2007 er en meget meget flot årgang. Den endelige test kommer jo den 20/11 – det glæder jeg mig allerede meget til.

Tak for de rosende ord omkring billedet. Jeg endte med, at skifte det nogle gange, som du måske har lagt mærke til – billeder af etikker har sine begrænsninger…eller skal vi sige, jeg har jo næsten brugt alle tænkelige vinkler nu og her i de mørke stunder begynder det manglende lys også at gøre billederne for ”gule” – når jeg ikke bruger blitz. På dette billede bliver karaflen en slags lyskilde og det giver lidt mere liv og dybde syntes jeg.

Og så velkommen på min blog – det er jo bare et lille hyggeunivers.

Vi ses…og tak for at du fiksede, at jeg i dag er indehaver af denne vin.

/Thomas

Anonymous said...

:-)

Martin
www.berlinkitchen.com

Thomas said...

Just a little detail - have changed it now...I opened it 20 hours before...not 13 hours. Worked great.

Anonymous said...

Yes, these 07 Rieslings have a looooong aging-potential!

For example a tasting sample from 07 Keller "Kirchspiel" and "Hubacker" was opened 7 days and presented perfectly at the winery.

Finally, here my short impressions from "Halenberg" at the VDP-Gutswein exhibition in Berlin.

http://www.berlinkitchen.com/berlinkitchen/BerlinKitchen/Entries/2008/9/9_VDP_Gutswein_-_Bester_Wein_.html